Mateřská škola Havířov - Dolní Datyně
Menu

Školní řád od 1.9.2024

Základní škola a Mateřská škola Havířov – Bludovice Frýdecká, příspěvková organizace

 

 

ŠKOLNÍ  ŘÁD

 

Mateřské školy Občanská 11/76, Havířov – Dolní Datyně

Účinnost od 1. 9. 2024

 

 

 

 

Název školy:

Základní škola a Mateřská škola Havířov – Bludovice Frýdecká, příspěvková organizace

IČO :

488 052 89

Adresa mateřské školy:

Mateřská škola

 

Občanská 11/76

 

Havířov – Dolní Datyně

Ředitelka školy:

Mgr. Jiřina Sivá

Zástupce ředitele MŠ:

Michaela Cehová

Zřizovatel:

Statutární město Havířov

Typ školy:

Mateřská škola s celodenním provozem

Kapacita školy:

25 dětí v jedné heterogenní třídě

 

 

 

 

 

 

č. j.  MŠ/D/21/22

Projednáno na pedagogické radě dne 29. 8. 2024

 

 

 

 

 

1

 

Úvodní ustanovení

2

 

Podrobnosti k výkonu práv a povinnosti dětí a jejich a jejich zákonných zástupců v mateřské škole a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů se zaměstnanci ve škole

2.1

 

Základní cíle mateřské školy při zabezpečování předškolní výchovy a vzdělávání a školní vzdělávací program

2.2

 

Práva, povinnosti a informovanost zákonných zástupců

 

2.2.1

Práva zákonných zástupců

 

2.2.2

Povinnosti zákonných zástupců

 

2.2.3

Poskytování informací zákonným zástupcům

2.3

 

Práva a povinnosti dětí

 

2.3.1

Práva dětí

 

2.3.2

Povinnosti dětí

2.4

 

Základní pravidla vzájemných vztahů v mateřské škole

3

 

Podmínky pro přijetí a ukončení předškolního vzdělávání

3.1

 

Zápis a přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání

3.2

 

Rozhodnutí o přijetí k předškolnímu vzdělávání

3.3

 

Ukončení předškolního vzdělávání

 

3.3.1

Ze strany mateřské školy

 

3.3.2

Ze strany zákonných zástupců

4

 

Docházka a způsob předškolního vzdělávání

4.1

 

Povinné předškolní vzdělávání

 

4.1.1

Jiný způsob plnění povinného předškolního vzdělávání

 

4.1.2

Vzdělávání dětí se speciálně vzdělávacími potřebami a děti nadaných

4.2

 

Distanční forma výuky v mateřské škole

5

 

Provoz a vnitřní režim mateřské školy

5.1

 

Předávání dětí

5.2.

 

Vyzvedávání dětí

 

5.2.1

Postup při nevyzvednutí dítěte z mateřské školy

5.3.

 

Omlouvání dětí

5.4

 

Omezení provozu mateřské školy

5.5

 

Organizace dne při předškolním vzdělávání

 

5.5.1

Orientační časy režimu dne

 

5.5.2

Osobní potřeby dětí

6

 

Podmínky stravování a úplaty za předškolní vzdělávání

6.1

 

Stravování dětí

 

6.1.1

Odhlašování ze stravy

 

6.1.2

Úplata za stravování

6.2.

 

Úplata za předškolní vzdělávání

7

 

Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace nebo násilí

7.1

 

Zabezpečení proti vniknutí cizích osob

7.2

 

Péče o bezpečnost dětí

7.3.

 

Péče o zdraví dětí

 

7.3.1

Režim podávání léků

 

7.3.2

Ochrana před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí

8

 

Podmínky zacházení s majetkem školy

9

 

Odpovědnost za škodu

9.1

 

Ztráta nebo poškození věci

9.2

 

Úraz dítěte

10

 

Informace o průběhu vzdělávání

11

 

Závěrečné ustanovení

ÚVODNÍ USTANOVENÍ

Ředitelka mateřské školy v souladu s § 30 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění, vydává školní řád, kterým se upřesňují vzájemné vztahy mezi dětmi, jejich zákonnými zástupci a zaměstnanci školy.

Školní řád slouží k zajištění plynulého provozu školy. Usnadňuje zaměstnancům a zákonným
zástupcům dětí orientaci v podmínkách mateřské školy a stanovuje základní pravidla
vzájemné spolupráce.

Při plnění základních cílů vzdělávání a školního vzdělávacího programu mateřská škola postupuje v souladu se zásadami uvedenými v § 2 odst. 1 školského zákona
a řídí se platnými právními předpisy, zejména pak ustanoveními školského zákona
a ustanoveními vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání (dále jen „vyhláška o MŠ“), v platném znění.

Obsah školního řádu je vymezen:

  • zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném
    a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen školský zákon),
  • vyhláškou č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů
    a jinými souvisejícími normami
  • zákonem č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů
  • vyhláškou č.107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění pozdějších předpisů
  • zákonem č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře v platném znění
  • vyhláškou č.64/2005Sb., evidenci úrazů dětí, žáků a studentů, v platném znění.
 
2.
PODROBNOSTI K VÝKONU PRÁV A POVINNOSTÍ ÚČASTNÍKŮ PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ A PODROBNOSTI O PRAVIDLECH VZÁJEMNÝCH VZTAHŮ SE ZAMĚSTNANCI VE ŠKOLE

 

  • Základní cíle mateřské školy při zabezpečování předškolní výchovy a vzdělávání a školní vzdělávací program
    • Mateřská škola v rámci předškolní výchovy a vzdělávání (dále jen „vzdělávání“)
  1. podporuje rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku,
  2. podílí se na jeho zdravém citovém, rozumovém a tělesném rozvoji,
  3. podílí se na osvojování základních pravidel chování dítětem,
  4. podporuje získávání základních životních hodnot a mezilidských vztahů dítěte,
  5. vytváří základní předpoklady pro pokračování ve vzdělávání,
  6. napomáhá vyrovnávat nerovnosti vývoje dětí před jejich vstupem do základního vzdělávání,
  7. poskytuje speciální pedagogickou péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami,
  8. vytváří podmínky pro rozvoj nadaných dětí.

2.1.2    Školní vzdělávací program upřesňuje cíle, zaměření, formy a obsah vzdělávání podle konkrétních podmínek uplatněných v mateřské škole.

 

  • Práva, povinnosti a informovanost zákonných zástupců

2.2.1    Zákonní zástupci dětí mají právo:

  • na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání dětí,
  • na diskrétnost a ochranu informací, týkajících se jejich osobního a rodinného života,
  • konzultovat výchovné i jiné problémy svého dítěte s učitelkou nebo zástupkyni ředitelky mateřské školy (dále jen MŠ) a vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí vzdělávání dětí,
  • přispívat svými nápady a náměty k obohacení výchovného programu školy,
  • projevit jakékoli připomínky k provozu MŠ, učitelce nebo zástupkyni ředitelky mateřské školy,
  • na poradenskou pomoc mateřské školy nebo školského poradenského zařízení v záležitostech týkajících se vzdělávání dětí.

Zapojení rodičů do činnosti školy

  • Škola oceňuje aktivní účast rodičů:
    • při tvorbě Třídního vzdělávacího programu
    • na přípravách a organizaci školních akcí
    • při poskytování pozitivních podnětů k inovaci vzdělávacího procesu
    • při poskytnutí finanční, materiální a jiné pomoci (opravy, údržba)

 

Rodiče mohou pomoc nabídnout kdykoliv - učitelce ve třídě, na třídních či organizačních
schůzkách, na akcích školy.

2.2.2.   Zákonní zástupci dětí jsou povinni:

  • Přihlásit své dítě k povinnému předškolnímu vzdělávání (od počátku školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne pátého roku věku),
  • zajistit, aby dítě řádně docházelo do MŠ, při příchodu bylo řádně a čistě upraveno,
  • zajistit, aby do MŠ bylo přiváděno dítě zdravé, tzn. bez kašle, silné rýmy, teploty, zarudlých očí apod.,
  • předem oznámit známou nepřítomnosti dítěte, není-li předem známá, omluvit dítě neprodleně,
  • informovat MŠ o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích dítěte nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání dítěte,
  • ohlásit výskyt infekčního onemocnění,
  • oznamovat škole další údaje podle § 28 odst. 2 školského zákona, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost dítěte a změny v těchto údajích (údaje pro vedení školní matriky)
  • ve stanoveném termínu hradit úplatu za předškolní vzdělávání a stravné,
  • na vyzvání ředitelky školy nebo zástupkyně ředitelky se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte,
  • dodržovat při vzájemném styku se zaměstnanci školy, s jinými dětmi docházejícími do MŠ a s ostatními zákonnými zástupci dětí pravidla slušnosti a vzájemné ohleduplnosti,
  • spolupracovat a řešit případné problémy, které se v průběhu vzdělávání vyskytnou.
    • Poskytování informací zákonným zástupcům

Informace jsou poskytovány:

  • Hromadně – informace organizačního charakteru
  • Na třídních schůzkách a na školních akcích během roku
  • Na nástěnkách
  • Na webových stránkách MŠ

Jedná se např. o informace o platbách za stravování, za úplatu za předškolní vzdělávání,
o provozu školy, o denních aktivitách dětí, návštěvách divadel apod.

  • Individuálně - informace o dětech

Běžné, dílčí informace o dětech poskytuje učitelka přímo ve třídě.

Jedná-li se o citlivé informace, informace týkající se vzdělávacích výsledků dítěte nebo
o informace vyžadující větší časový prostor, jsou poskytovány v době, kterou si stanoví
po vzájemné dohodě učitelka s rodiči.

Informace organizačního charakteru o provozu školy, režimu dne, denních aktivitách dětí,
plánovaných aktivitách mimo MŠ, nabízených aktivitách jiných subjektů, výběru peněz,
apod. jsou předávány na třídních schůzkách, na nástěnkách a webových
stránkách školy. Doporučujeme rodičům pravidelně sledovat nástěnky a webové stránky
školy. Není v možnostech učitelky podávat tyto informace každému rodiči osobně.

Informace o platbách za stravování a úplatu za předškolní vzdělávání poskytuje hlavní kuchařka nebo zástupkyně ředitelky.

Nejdůležitější informace o činnosti mateřské školy a odkazy na základní právní předpisy,
směrnice a řády, kterými se mateřská škola řídí, jsou k dispozici v kanceláři zástupkyně ředitelky a na webových stránkách školy.

 

    Práva a povinnosti dětí

2.3.1    Každé přijaté dítě (dále jen „dítě“) má právo

  • na kvalitní předškolní vzdělávání zaručující optimální rozvoj jeho schopností a rozvoj jeho osobnosti,
  • na zajištění činností a služeb poskytovaných školskými poradenskými zařízeními v rozsahu stanoveném ve školském zákoně,
  • na fyzicky i psychicky bezpečné prostředí při pobytu v mateřské škole.

Další práva dětí

  • Při vzdělávání mají všechny děti práva, která jim zaručuje Listina základních práv a svobod a Úmluva o právech dítěte a práva stanovená školským zákonem.
  • Pokud je ve třídě MŠ vzděláváno individuálně integrované dítě, vytvoří ředitel školy podmínky odpovídající individuálním vzdělávacím potřebám dítěte vedoucí k jeho všestrannému rozvoji.
  • Další práva dětí při vzdělávání vyplývají z ustanovení ostatních článků tohoto školního řádu.
Práva dětí cizinců

Přístup ke vzdělávání a školským službám za stejných podmínek jako občané České republiky mají také občané jiného členského státu Evropské unie a jejich rodinní příslušníci.

Děti cizinců, kteří nejsou občany Evropské unie (cizinci ze třetích států), mají přístup k předškolnímu vzdělání za stejných podmínek jako občané České republiky pokud:

  • mají právo pobytu na území České republiky na dobu delší než 90 dnů
  • jsou osobami oprávněnými pobývat na území České republiky za účelem výzkumu,
  • jsou azylanty,
  • jsou osobami požívajícími doplňkové ochrany,
  • jsou žadateli o udělení mezinárodní ochrany nebo osobami požívajícími dočasné ochrany.

Cizinci se stávají dětmi mateřské školy, pokud řediteli školy prokáží nejpozději při zahájení vzdělávání oprávněnost svého pobytu na území České republiky. Oprávněnost pobytu se prokazuje dokladem podle zvláštního právního předpisu.

2.3.2    Povinnosti dítěte v mateřské škole:

  • dodržovat školní řád MŠ, předpisy a pokyny školy k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž bylo seznámeno,
  • plnit pokyny pedagogických pracovníků školy vydané v souladu s právními předpisy a školním řádem MŠ,
  • chovat se slušně k dospělým i jiným dětem školy,
  • chránit své zdraví a zdraví ostatních dětí,
  • nepoužívat hrubých, vulgárních a urážlivých slov, být ohleduplný k mladším a slabším dětem a k dospělým,
  • zacházet šetrně s hračkami a učebními pomůckami.
    • Základní pravidla vzájemných vztahů v mateřské škole

Všichni zaměstnanci mateřské školy, děti a zákonní zástupci:

  • se vzájemně respektují, dbají na vytváření partnerských vztahů podložených
    vzájemnou úctou, důvěrou
  • dbají na dodržování základních pravidel slušného chování a pravidel slušné a zdvořilé komunikace
  • dbají na dodržování pořádku a čistoty v prostorách mateřské školy i školní zahrady
  • Pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci svým jednáním reprezentují školu.

Povinnosti zákonných zástupců dětí vymezuje zákon č. 91/1998 Sb. o rodině ve znění pozdějších předpisů.

 

 

3.

PODMÍNKY PRO PŘIJETÍ A UKONČENÍ PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ

3.1.1        Zápis a přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání

  • Do mateřské školy jsou zpravidla přijímány děti od 3 do 6 let věku, nejdříve však děti od 2 let. Od počátku školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne pátého roku věku, do zahájení povinné školní docházky dítěte, je předškolní vzdělávání povinné.
  • Zápis k předškolnímu vzdělávání se koná v období od 2. května do 16. května. Termín zápisu stanoví ředitelka školy po dohodě se zřizovatelem a informuje o tom veřejnost způsobem v místě obvyklým (tj. vyvěšením na nástěnce v MŠ, na webových stránkách msobcanska.cz  a na vývěsních plochách)
  • Ředitelka školy stanoví kritéria, podle nichž bude postupovat při rozhodování o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání v případě, kdy počet žádostí o přijetí k předškolnímu vzdělávání v daném roce překročí stanovenou kapacitu maximálního počtu dětí v dané MŠ.
  • K předškolnímu vzdělávání se přednostně přijímají děti s místem trvalého pobytu v příslušném školském obvodu v posledním roce před zahájením povinné školní docházky a dále děti s přednostním přijetím podle § 34 odst. 3 zákona č. 561/2004Sb.
  • Pro přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání předkládá zákonný zástupce dítěte:
  1. žádost zákonného zástupce o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání,
  2. potvrzení o tom, že se dítě podrobilo stanoveným pravidelným očkováním, má doklad, že je proti nákaze imunní nebo se nemůže očkování podrobit pro trvalou kontraindikaci (nevztahuje se na děti s povinností předškolního vzdělávání).
    • Děti mohou být do mateřské školy přijímány i v průběhu školního roku, pokud
      to dovoluje kapacita školy.
    • O přijetí dítěte se zdravotním postižením rozhodne ředitelka školy na základě písemného vyjádření školského poradenského zařízení, případně také registrujícího lékaře.
  • Při přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání může ředitelka školy sjednat se zákonným zástupcem zkušební pobyt dítěte v mateřské škole v délce nejvýše 3 měsíce,
  • V měsíci červenci a srpnu lze přijmout do mateřské školy děti z jiné mateřské školy, a to nejvýše na dobu, po kterou jiná mateřská škola přerušila provoz.

 

3.2       Rozhodnutí o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání

  • Na základě žádosti zákonného zástupce vydává ředitelka mateřské školy ve správním řízení rozhodnutí o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání v souladu se zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění, a zákonem 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění.
    • Nejpozději do 30 dnů od podání žádosti bude zákonný zástupce informován o přijetí dítěte zveřejněním seznamu na vývěsce u vchodu do školy a na webových stránkách školy, rozhodnutí o nepřijetí ke vzdělávání bude předáno v písemné podobě osobně proti podpisu zákonného zástupce nebo zasláno poštou.
    • Proti rozhodnutí ředitele školy se mohou rodiče ve stanovené lhůtě odvolat.

 

3.3       Ukončení vzdělávání

3.3.1    Ze strany mateřské školy

Ředitelka mateřské školy může po předchozím upozornění, písemně oznámeném zákonnému zástupci dítěte, rozhodnout o ukončení předškolního vzdělávání, jestliže:

  • se dítě bez omluvy zákonného zástupce nepřetržitě neúčastní předškolního vzdělávání po dobu delší než dva týdny,
  • zákonný zástupce závažným způsobem opakovaně narušuje provoz mateřské školy, opakovaně porušuje povinnosti stanovené v tomto školním řádu,
  • ukončení doporučí v průběhu zkušebního pobytu dítěte lékař nebo školské poradenské zařízení,
  • zákonný zástupce opakovaně neuhradí úplatu za vzdělávání v mateřské škole nebo úplatu za školní stravování (§ 123) ve stanoveném termínu a nedohodne s ředitelem jiný termín úhrady.
  • Rozhodnout o ukončení předškolního vzdělávání nelze v případě dítěte, pro které je předškolní vzdělávání povinné.

3.3.2    Ze strany zákonných zástupců

  • Zákonný zástupce dítěte může ukončit docházku dítěte do mateřské školy kdykoliv.
  • Termín ukončení oznámí písemně vedoucí učitelce školy a vedoucí školní jídelny, která provede konečné zúčtování poplatků za stravování a úplaty za předškolní vzdělávání.

 

 

4.

DOCHÁZKA A ZPŮSOB VZDĚLÁVÁNÍ

 

Při přijetí dítěte do mateřské školy ředitelka MŠ písemně dohodne se zákonnými zástupci dítěte délku jeho pobytu v mateřské škole a způsob a rozsah jeho stravování. Změny jsou prováděny písemnou formou.

 

4.1       Povinné předškolní vzdělávání

  • Povinné předškolní vzdělávání (PPV) má formu pravidelné denní docházky v pracovních dnech a stanovuje se v rozsahu 4 hodin denně. V naší MŠ probíhá v době od 8:00 do 12:00hod.
  • Povinnost předškolního vzdělávání není dána ve dnech, které připadají na období školních prázdnin v souladu s organizací školního roku v základních a středních školách.
  • Zákonný zástupce dítěte je povinen neprodleně omluvit nepřítomnost dítěte ve vzdělávání, a to písemně, telefonicky nebo osobně, nejpozději do 3 dnů od jeho nepřítomnosti. O omluvě bude proveden záznam v "Omluvném listě dítěte", kde bude uvedeno datum, důvod nepřítomnosti a podpis rodiče.
  • Při plánované nepřítomností dítěte delší než 14 dnů (lázně, pobyt v nemocnici…) zákonný zástupce písemně požádá ředitelku mateřské školy o uvolnění dítěte
    z předškolního vzdělávání.
  • Zákonný zástupce je povinen dostavit se do školy k projednání neomluvených absencí dítěte.
  • Neomluvena nepřítomnost se řeší s ředitelkou školy, případně s její zástupkyni.
    • V případě, že dítě nebude omluveno ani po výzvě, je ředitelka školy oprávněna kontaktovat orgán sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD).
    • Povinné předškolní vzdělávání se vztahuje na občany jiného členského státu Evropské unie, kteří na území České republiky pobývají déle než 90 dnů, dále na jiné cizince, kteří jsou oprávněni pobývat na území České republiky trvale nebo přechodně po dobu delší než 90 dnů, a na účastníky řízení o udělení mezinárodní ochrany.

 

4.1.1    Jiný způsob povinného předškolního vzdělávání

Jiným způsobem plnění povinnosti předškolního vzdělávání se rozumí:

  1. individuální vzdělávání dítěte, které se uskutečňuje bez pravidelné denní docházky dítěte do mateřské školy,
  2. vzdělávání v přípravné třídě základní školy a ve třídě přípravného stupně základní školy speciální,
  3. vzdělávání v zahraniční škole na území České republiky, ve které ministerstvo povolilo plnění povinné školní docházky dle § 38a školského zákona.

Zákonný zástupce dítěte, které bude plnit povinnost předškolního vzdělávání způsobem podle písm. b) nebo c), je povinen oznámit tuto skutečnost ře

Created by Netsimple
http status: 200

Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.